Skip to main content

Skola – Tillsammans gör vi skillnad för barn/ungdomar

MINIFÖRELÄSNINGAR
Jag träffar elever klassvis på skolor, väcker nyfikenhet, speglar perspektiv.
Våga prata – Övervinna sårbarhet – Varför gå i skola – Insikt och konsekvenser

SKOLLEDARE – PEDAGOGER – SKOLPERSONAL
Med profession handleder och vägleder jag i komplexa frågeställningar. När vuxna hör ”Jag bara skojade – lite får du väl tåla – de va någon annan” klassiska svar på frågan ”varför gjorde du så” vid mobbning och utsatthet. Då är det dags att skyndsamt agera. När och hur vuxna kommer agerar för att hantera olika situationer, påverkas det av mänskliga egenskaper som inverkar på utfallet för resultatet.

Människans självbild och grundvärderingar avgör resultaten. Lyckade uppdrag med hållbara resultat, skapas när deltagarnas känsla förmedlar delaktighet samt respektfullt bemötande.

SAMVERKAN – TRYGGHET – BALANS
Vuxna vet att ”en sten i skon” skaver tills den avlägsnas.
Symboliken med skon är lika stark för de allra minsta som vet att först när stenen avlägsnas känns en stor lättnad. Liknelsen är den samma för människan i utanförskap.

Utvecklande ord

Att vara snäll mot sig själv och andra är sin egen självbild i tanke och handling

”Det är för svårt” – ”Det här ska fungera”.
”Jag klarar inget” – ”Jag ska fixa det här”.
”Vi kommer aldrig hinna” – ”Vi kommer vara där i god tid”.

Frågan är lika vanliga som svaret. Hur mår du? – Jo, det är rätt ”bra”!
Men! Har du funderat någon gång på vad betyder ”bra”?

Prata med barn

Grunden för barns språkutveckling är ordinlärning till att lära sig prata, skriva och berätta.
”Bra” är ett klassiskt ord utan värde och som allt för ofta ersätter äkta riktiga vokabulär.
Det där läste du ”bra” – men vad betyder det?

Tydlig feedback

– Woow nu läste du allt flytande och genomgående rätt.  
– Nu märker jag att du lyssnade, du håller pennan helt.

Pedagog handledning

Metoden är att tillsammans i grupp med kollegor ge/få hjälp till självhjälp utifrån
arbetslivserfarenhet – frågeställningar – arbetsuppgifter
Handledning stimulerar
 självbilden – stärker självkänslan – ökar trivsel
Att lyssna på andras kunskap, tankar och idéer skapar egna självreflektioner.  

HUR JOBBAR VI

Med mig

Arbetar vi tillsammans och metodiskt med sikte på att leverera
Ny insikt – Ökad kunskap – Trygghet – Önskade lösningar
 

Efter en behovsorientering
anpassas arbetsmodellen för det aktuella behovet