Föreläsningar
-
Resultatinriktat
-
Inspiration och motivation
-
Relationer för samverkan
En utveckling med vinster skapar hållbarhet med stöd av inspiration och motivation för att nå målsättningar med garanterade resultat.
Att se relationer i samverkan utifrån ett helhetsperspektivet med insikt om vad som styr vår värdegrund gör skillnad.
I trygga miljöer med god värdegrund om att respekt och ansvar backas upp och förstärker medvetenhet om att trivselfaktorer är viktiga.
Återkommande eller olösta problem kan sammanfattas och uppfattas som att, ingen bryr sig, med risk för eskalering av problemet utan några konkreta åtgärder görs.
FÖRETAG
Stress/ kris och konflikthantering
Resultatinriktade insatser gör skillnad.
”Jag bara skojade” är ett klassiskt svar vid mobbning och utsatthet. Rollkonflikter i en organisation ligger i pipeline med olika gruppkonstellationer, formella kontra informella sådana.
En formell roll är tillsatt och bestämd av organisationen medan den informella rollen oftast är tillskriven av andra, eller också självförvärvad. När överensstämmelser går emot varandra kan rollkonflikten utgöra ett faktum när lojalitet – respekt – ansvar eller om solidariteten brister mellan medarbetare.
Tystnadskultur bygger ofta hinder på grund av ”rädsla” och sägs vara människans värsta fiende.
”jag valde att blunda” självkänslan att stå upp för sig själv och andra försvagas av rädsla för att själva utsättas.
”En sten i skon” orsakar stor smärta och det vet vuxna. Även de minsta barnen känner igen denna enkla symbolik. Som när stenen avlägsnas är upplevelsen en stor lättnad.
Automatiska tankar
Realistiska automatiska tankemönster har en gynnsam påverkan på människan medan negativa tankar om sig själv sin omgivning eller om framtiden är en vanlig orsak till psykisk ohälsa.
När vi bryter förvrängningar om hur något är till hur det kan bli är en viktig erövring för positiv hälsa.
Det är svårt – Det här fungerar
Jag klarar inget – Jag fixar detta
De andra är bättre – Vi är lika skickliga
Det är kört för vårt lag – Vårt lag gör jobbet
Vi kommer aldrig hinna – VI är där i god tid
Systematiskt kvalitetsarbete synliggör fungerande relationer i grupprocessen med:
- trovärdighet och kausalitet
- gruppdynamik/konformitet
- gruppens mognad och erfarenhet
- gruppens styrkor/svagheter
- bryta negativa mindset
- uppmuntra goda insatser
Grupphandledning för personal
Grupphandledning med utbyte av sakkunskap mellan individer som växer samman som grupp i sitt kunnande för att tillsammans dela tankar, uppgifter och frågeställningar utifrån deltagarnas behov. Handledning väcker ofta självreflektioner och/eller speglingar utifrån deltagarnas frågor.
Handledningens synergieffekter i det dagliga arbetet minskar ohälsa och stress när:
- ökande arbetsuppgifter
- rast-konflikter reducerar lektionstid
- elev som flyr från klassrummet
- utåtagerande beteende
- störande beteende i klassen
- rymnings beteende
Stressande situationer i klassrummet påverkar negativt med risk för att pedagogen kan tvivla på sin egen förmåga och sin kunskap att hantera situationen.
SKOLOR
Barn som lever i missbruksmiljöer med våld, droger, alkohol, psykisk sjukdom eller negativa skilsmässor betalar ofta ett högt pris känslomässigt med svårigheter att orka med skolan. När barnets grundläggande behov tillgodoses med anknytning, kärlek, trygghet, omsorg, ledarskap och guidning ökar barnets självkänsla att vilja våga växa.
Barn ska aldrig behöva hantera svåra och invecklade processer eller frågeställningar ”hur kontakta jag en doktor om jag blir sjuk”?
Barn som lever i en hemmiljö med dysfunktionella vårdnadshavare, utvecklar tidigt sin förmåga att tyda och läsa in sin omgivning. Och inkänning är ett försvar för att förstå när någon är snäll, hotfull, taskig eller riskerar bli utsatt eller mobbad.
Är det egentligen konstigt att barn visar oro och ängslan i vardagen och i skolan?
Skolan och samhället insatser behövs för att skydda utsatta barn som lever i ett medberoende i ett hem där missbruksproblem finns. Den som aldrig har varit i eller upplevt denna situation kan aldrig i sin vildaste fantasi förstå eller föreställa sig hur det är.
I föreläsningen får ni bekanta er med ”Lisa”. Jag vill skapa en ökad förståelse till Lisa som person, hennes familj, drömmar och vad de blev av dem.
Jag tar upp vilka verktyg vi kan använda och hur vi kan arbeta för att de barn som lever i hem med missbruk upptäcks.
Barnkonventionen
Barnkonventionen antogs 1989 11 nov. 2005 hade totalt 192 regeringar anslutit sig. Det fanns två länder som saknades på listan, Somalia och USA. Barnkonventionen är historisk och 1 januari 2020 antog Sverige barnkonventionen som lag. Barnets rättigheter ska avvägas och beaktas i beslutsprocesser såsom ärenden och mål.
Ett av mina roligaste och viktigaste årliga projekt var att besöka och informera eleverna klassvis. Intresset för Barnkonventionen skapade både engagemang och nyfikenhet hos eleverna när de fick arbeta med olika uppgifter och diskussioner.
Hur kan skola, organisationer och föreningar leva upp till lagen med barnkonventionen som lag. Vad är skillnaden innan januari 2020 och vilka är förändringar.
Föreläsningen ger information om hur och vilka lagens betydelse har och omfattas av i skolan.
Bemanning
Skolor med behov av en skolkurator får när man anlitar mig tillgång till en självgående kuratorkonsult. Min kvalificering inom elevhälsouppdraget med spetskompetens är utifrån ett helhetsperspektiv inom skola, barn, familj, kommunikation, kris och konflikthantering på individ, grupp och organisationsnivå.
Enligt skollagen 2011 har alla elever rätt till en kuratorskontakt och att en psykosocial kompetens ska närvara och representera skolans elevhälsoarbete.
Anledningar till att barn söker en kuratorskontakt kan bero på flera orsaker. När barnet bestämmer sig för att vilja prata är det viktigt att lyssna aktivt och möta barnets behov.
Handledning med pedagoger och tvärprofessionella frågeställningar ger nya perspektiv och dimensioner med vidgade problemlösningar med likartade problem.
- Konsultation i komplexa ärenden i elevhälsan
- Konsensus för relationell kompetens och tryggt ledarskap
- Klassinventering, gruppdynamik samt grupprocesser
- Arbeta med inriktning 80/20 regeln
- Översyn av skolmiljö och klassanpassningar
- Psykosociala förslag på kartläggning/handlingsplan
- Kompetensutveckling
- Hållbar kommunikation vid föräldramötet
- Individ och gruppcoaching
- Handledning enskilt och grupp
- Coaching/bollplank till rektor
- Värdegrundsarbete i klassgrupper om ex Barnkonventionen, mobbning, och dess konsekvenser
- Med lång erfarenhet och kompetens av barn på skola och i familjer. Barn i utsatthet riskerar utveckla utåtagerande beteende, skolvägran och antipluggkultur med depression och ångest som konsekvens.
Är du nyfiken liksom jag?
Är du redo att diskutera hur det är möjligt att lösa dina nästa utmaningar som företagsledare och medarbetare?
Låt oss mötas över en kopp kaffe – kontakta mig
för att ses digitalt eller fysiskt
Jag erbjuder expertis inom förändringsledning, chefsstöd, komplexa personalärenden, säkerhet, motiverande samtal
-
Inget är större, utan att det går att lösa
-
Tillåta viljan och den ger dig styrka
Oavsett situationens komplexitet visar erfarenhet att det alltid finns möjligheter när vi skapar:
1. struktur
2. trygghet/säkerhet
3. gemensamma mål
Med framför allt:
1. framgång för ditt företag
2. till en attraktiv arbetsplats
”Tusen Tack- det var en lärorik, intressant och inspirerande föreläsningen”